Soms moet je niet gaat trainen met je team….

20-01-2023

Zoals de meeste trainers in dit land, ben ook ik mijn carrière in dit vak gestart door te gaan werken bij een professioneel trainingsbureau op het gebied van management, sales management en verkoop. Daar kan je rekenen op een gedegen, interne opleiding voordat ze je los laten op klanten. Een pittige interne opleiding, kan ik je zeggen, waarin op enig moment een eindtraining met echte trainees gaat bepalen of je geschikt bent als trainer. Heb je het groene licht gekregen, dan ga je aan de slag als trainer!

Als ik schrijf dat een trainingsbureau zijn geld verdient met … juist … het geven van trainingen, dan wil ik hiermee niet jouw intellectuele vermogen mee tarten. Het punt dat ik wil maken, is dat het mijn opdracht was om klanten te helpen bij vraagstukken door het inzetten van trainingen. Zo was ik opgeleid, dat was de essentie van het bureau waarvoor ik werkte en dit was ook de opdracht van mijn werkgever destijds. Maar nu komt het: niet elk probleem of situatie bij klanten kan je aanvliegen met een training. Als de onderlinge sfeer niet ok is, de leidinggevende niet lekker gaat met zijn team, de communicatie van het management ruk is, de salarissen achter lopen op de markt, de propositie gewoon niet onderscheidend is, is er geen training op de wereld die dat oplost.

Wel werd ik geacht om daar toch trainingen in te gaan zetten, simpel omdat dat het verdienmodel was van mijn werkgever en het pallet aan oplossingen niet breder was dan het aanbieden van trainingen.

Je kan – als je dit leest op LinkedIn of de website van DailyResult – inmiddels vaststellen dat we ons voorstellen als resultaatversnellers, waar je uit op kan maken dat we alles dat nodig is inzetten om jou te helpen. De aanpak is simpel: we rekenen terug vanaf het resultaat dat jij verwacht. Dat bepaalt wat we gaan inzetten. De output staat centraal, niet de input. Daar kan training onderdeel van uit maken, het hoeft niet.

Zo kwam ik eerder deze week op de koffie bij een leuk bedrijf met jonge consultants. Het verzoek was om te kijken naar een training om de gesprekstechnieken te verbeteren om zo de conversie van een aantal specifieke contactmomenten te vergroten. Dit team komt echter net uit de (hoge)schoolbanken. Training is geen oplossing, ik ga dan alleen herhalen wat ze allang weten. Je kan wellicht met trainen de vaardigheid om vragen stellen vergroten, dan nog heb je nog steeds niet de zekerheid dat het ook toegepast wordt in de praktijk. En dat is wel de wens van de opdrachtgever. In dit geval is de oplossing om gewoon in de praktijk te starten met de klantgesprekken op te nemen – ja, dat is wettelijk toegestaan – deze samen met de consultant te analyseren en hem/daar op te coachen. Slim, praktisch en snel resultaat.

Hoe gaaf trainen ook is, de vraag is … brengt dat je naar het resultaat dat jij verwacht!

Deel dit bericht