Dagelijks aandacht
voor de klantreis

Verkopers op provisie?!

Verkopers op provisie?!

Ergernis en verbazing hadden meester gemaakt van zijn mimiek. Met een zucht ging hij weer achter zijn bureau zitten, rustig roerend in zijn vers getapte kop koffie. Hij keek me weer aan en zei – ‘ Oprecht Pim, wat moet ik hier mee aan?’. Met die vraag doelde hij op...

“Is het een goede verkoper, Pim?”

“Is het een goede verkoper, Pim?”

Het is een herkenbare, veel gestelde vraag als we met een groep verkopers aan het werk zijn in de trainingszaal. Doorvragen leert dat het alibi om deze vraag überhaupt te stellen vaak voortkomt uit het feit dat de man of vrouw in kwestie onvoldoende resultaten boekt....

Jouw merkbelofte geldt voor alle teamleden…

Jouw merkbelofte geldt voor alle teamleden…

Als jij een belofte aan je zoon of dochter niet opvolgt, dan is de kans groot dat diegene flink teleurgesteld is. Het gevolg is dat ze jou niet meer vertrouwen of dat ze niet meer aansturen om nog eens een afspraak met je te maken. Voor jouw klant geldt het niet...

Soms moet je niet gaat trainen met je team….

Soms moet je niet gaat trainen met je team….

Zoals de meeste trainers in dit land, ben ook ik mijn carrière in dit vak gestart door te gaan werken bij een professioneel trainingsbureau op het gebied van management, sales management en verkoop. Daar kan je rekenen op een gedegen, interne opleiding voordat ze je...

De verkoper wordt weer belangrijk!

De verkoper wordt weer belangrijk!

Hij zat al even in de kast, de verkoper. Niet dat hij dat zelf wilde maar alle inspanningen om klanten te laten kopen via digitale oplossingen, hadden de afgelopen jaren forse voorrang gekregen ten op zichte van zijn persoonlijke inzet. Klanten bereiken, informeren en...

Val niet als merk door de mand met je vacature-proces!

Val niet als merk door de mand met je vacature-proces!

Om even op te frissen; als jij een bedrijfsmerk bent, dan draait jouw marketing om de relevantie van jouw bestaan. Bijvoorbeeld de veiligheid van de luchtvaart verbeteren of de kwaliteit van leven van nierpatiënten vergroten. Dit zijn geen harde, concrete claims doch...

Een echte verkoper moet zichzelf terug verdienen!

Een echte verkoper moet zichzelf terug verdienen!

Schuim op mijn bek, dat krijg ik ervan! Dit ene zinnetje is kort de samenvatting hoe deze commercieel manager de verkoopvaardigheden van sommige van zijn teamleden ervaart. Hij fulmineerde waarachtig op het moment van uitspreken. Tja, soms lopen zaken anders dan je...

Gedrag van jouw verkoper is echt, echt belangrijker dan het product!

Gedrag van jouw verkoper is echt, echt belangrijker dan het product!

Ben jij wel eens een winkel of profshop binnengelopen en ben je daar naar buiten gelopen omdat het niet goed voelde? – Vast wel! Het overkomt ons mensen namelijk allemaal.  Wat op zichzelf vreemd is want je loopt naar binnen voor een product dat je nodig hebt en op de...

Trainers ‘veranderen’ niet, managers wel!

Trainers ‘veranderen’ niet, managers wel!

Met een beetje geluk lees je dit op een handdoek, onder het genot van een cocktail en de nodige zonnestralen. Een goed moment om te reflecteren, sterker, jouw brein gebruikt dit soort momenten juist om ongevraagd met jou het verleden te herkauwen. Laat dat maar gewoon...

George, kom aub snel naar Nederland! Werk aan de winkel!

George, kom aub snel naar Nederland! Werk aan de winkel!

Ooit was ik samen met een collega op bezoek bij een importeur van een high-end product. Daar werd – zoals we in Nederland gewend zijn – ons koffie aangeboden. Altijd lekker! We zaten net goed en wel in twee chique fauteuils, toen deze geserveerd werd. Eén slok verder...

De missing link in vrijwel elke creatieve campagne!

De missing link in vrijwel elke creatieve campagne!

Merken zijn in! Dat komt omdat ‘branding’ een cool thema is, belangrijker, merken doen het aantoonbaar beter dan niet-merken. Bij merken denken je waarschijnlijk snel aan consumenten producten. In dit artikel gaan we uit van bedrijfsmerken of wel organization...