Salesblog: Klantaandacht, het zwarte goud van de komende jaren.

23-04-2014

Salesblog: Klantaandacht, het zwarte goud van de komende jaren.

De klant is hier Koning! Het bordje blinkt onbewust in de ooghoeken voordat de man de groothandel binnen stapte. De opvolgende ervaring deed hem echter anders vermoeden. Het maken van contact met de verkoper vroeg verschillende gymnastische standjes van de man, een sport die hij sinds zijn schooltijd niet beoefend had, voordat deze in de gaten kreeg dat deze onbekende zijn domein was binnen getreden. Om vervolgens aangesproken te worden als een oude schoolkameraad, terwijl de man zich rot peinsde waar dat dan geweest moest zijn. Uiteindelijk was het meest tenenkrommende het feit dat deze commerciële topper nauwelijks contact maakte. Geen oogcontact, een weggedraaid lichaam en vooral veel verhalen vertellen die hij belangrijk vind om ongevraagd te delen. Nee, blijkbaar zocht hij niks achter mijn bezoek aan zijn groothandel en dacht hij echt dat ik voor zijn persoonlijke optreden kwam.

Deze ervaring staat niet op zich. Een ieder van u kent vast meer van dit soort  verhalen. Het opmerkelijke is dat dit nog steeds gebeurt in een tijd waarin de klant meer dan ooit tevoren, de macht in zijn handen heeft. Het keuzepalet waaruit de klant zijn aankopen kan doen zijn legio.

U zult vast begrijpen dat ik mijn spullen op een ander adres ben wezen kopen. En op deze manier missen veel bedrijven heel veel van hun zo broodnodige omzet.

Klantaandacht is het zwarte goud! Echt, de klant is zooo vrij in zijn keuzes, dat de enige manier om hem aan jouw bedrijf te binden aandacht is. Aandacht, aandacht, aandacht! Van een warm welkom tot het desnoods uitzwaaien van de parkeerplaats. Het voelt misschien ver van uw bed, het is de enige route om in deze tijd staande te blijven. En het ziet er naar uit dat dit de komende decennia niet gaat veranderen, dus het advies luidt: begin er maar gerust mee!

Wat is de reden dat dit dan nog steeds voorkomt? Dat ligt in het feit dat iedere medewerker een eigen beeld heeft wat hij/zij klantvriendelijk vindt. Nog te weinig zien we bedrijfsetiquette en waarden op de agenda staan. Vaak vinden we dat te Amerikaans. Bovendien gaan veel managers er vanuit dat teamleden wel klantgericht bezig zijn. Twee factoren die vergaande effecten hebben: weglopende klanten en gemiste omzet.

Wie in het eerste wagentje wil zitten, doet er goed aan om vanaf nu zijn klanten alle aandacht te geven die je maar kan bedenken. Het zal zich lonen! Dik!

 

Deel dit bericht