Salesblog: Huren wordt het nieuwe kopen!

12-09-2017

Ik woon op een plantsoen, een soort hof in de vorm van een oog. Met slechts twee ingangen een intiem plekje om te wonen. Het zijn allemaal koophuizen, dus als er iets aan het pand mankeert hoef ik geen huurbaas te bellen. Ik zal, met mijn twee linkerhanden, dus zelf de ladder op moeten.

Het viel mij al eerder op dat mijn buurman links en rechts van mij allebei een eigen bladblazer hebben. Een luxe, als je het mij vraagt, want zoveel bomen staan er ook niet dus de ouderwetse hark voldoet ook prima. En die maakt ook een stuk minder kabaal. En dat geldt voor meer gereedschap. Hoe vaak heb je een boormachine nodig? Of een heggenschaar? Hoge ladder?

Sinds kort hebben wij als buurt een gezamenlijke gereedschapkist voor groen onderhoud. Iedereen mag er gebruik van maken. Heerlijk! Ik hoop dat we meer gaan doen zoals boormachines, fietsen, aanhangwagen en ga zo verder.

Deze trend van huren in plaats van kopen, zet zich wereldwijd op meer gebieden voort. Zo kan je bij MUD Jeans je spijkerbroek leasen. Na verloop van tijd ruil je deze in op een nieuwe en word jouw versleten versie hergebruikt.

Bij HERSO huur je je eettafel, de tafel blijft bezit van de bouwer. GreenWheels springt in op het feit dat auto’s zeker 85% van de tijd stil staan. Naast het huis is dit de kostbaarste investering voor gezinnen. Niks kopen dus, huur de auto zodra je die nodig hebt.

Waarom moet je iets in je bezit hebben als je het ook met anderen kan delen? Generatie Y en Z hechten al nauwelijks waarde aan bezit. De combinatie van het schaarser worden van grondstoffen en de toenemende druk van alle stakeholders om bedrijven heen, zorgt dat huren een onvermijdelijke optie wordt. Je kan er niet omheen. Bezit gaat afnemen.

Het verdienmodel voor bedrijven verplaatst zich van verkopen naar verhuur en onderhoud. Eigenlijk prettiger want dat biedt de kans om je echt te verbinden aan je klanten doordat je vaker contact hebt. Bovendien wordt je weer relevant voor klanten.

Grijp je kans en neem de leiding in jouw sector. Bij voorkeur doordat je dit als jouw maatschappelijke verantwoordelijkheid ziet. Zoniet, dan op basis van economische gronden. De eerste ‘ game-changer’ pakt statistisch namelijk zo’n 60% van de markt…

 

 

 

 

 

Deel dit bericht