Salesblog: Het geheim van branding!

13-03-2015

Ok, we kunnen het voor ons houden maar soms is het net zo spannend om een geheimpje te verklappen als te bewaren. Om ons heen zien we marketing afdelingen zich in het zweet werken, op zoek naar ‘de heilige graal’. Die dient de deuren van alle klanten te openen waarna de toestroom aan klanten en opdrachten op gang komt, die zijn gelijkenis niet kent. 

Grote namen als Apple en HP zijn daar al in geslaagd. Wat weten deze marketeers dan meer?!

De marketing afdelingen van deze grote merken – die zonder uitzondering allemaal in een houten schuurtje achter het huis begonnen zijn! – hebben nooit producten verkocht. Zij hebben de droom van het gebruik ervan verkocht. Waarom werkt dat kennelijk zo effectief?!

Daar komt ons brein in het verhaal. Deze marketeers weten naadloos aan te sluiten op de informatie-snelweg van het klantbrein. Hoe? Zo: het klantbrein komt in contact met de marketingcommunicatie van een bedrijf. Deze boodschap reist door het klantbrein en komt aan in de neocortex waar deze op rationele gronden onderzocht wordt. Vervolgens stuurt de neocortex deze informatie naar het limbische deel waar een emotie aan deze informatie gekoppeld wordt. Althans, dat is de bedoeling. Dit limbische deel is een van de meest krachtige delen van het brein – veel krachtiger dan de neocortex – en is bepalend voor uw en mijn (onbewuste) beslissingen.

Als dit deel van het brein niet in staat is om een relevante emotie aan de verzonden marketinginformatie te verbinden, zal uw klant nimmer tot aankopen overgaan. Tenzij u de prijs flink laat kelderen…

Waar gaat het dan mis bij veel marketeers? Juist, zij communiceren uitsluitend op basis van rationele informatie, waardoor de koppeling met het limbische brein niet of onvoldoende gemaakt wordt. Dat verklaart ook direct waarom (bedrijfs)merken in alles dat zij doen – van personeel tot advertentie – communiceren in de taal van het limbische brein.

Ok, nu weet u het geheim. En eerlijk is eerlijk, wij hebben er ook jaren over gedaan om erachter te komen. Neocortex  Met deze wetenschap kunt u werken aan uw heilige graal. Succes!

 

Deel dit bericht