Salesblog: Dikke winst maken in 2018? Ontwikkel een visie!

22-12-2017

Hoe komt het dat sommige bedrijven zo makkelijk en energiek door de jaren rollen en anderen  – jij misschien ook? – behoorlijk moeten duwen om je doelen te bereiken. En niet zelden ook nog met een minder resultaat…

Het antwoord is simpel: visie!

Bedrijven die een visie hebben waarmee medewerkers geprikkeld en geënthousiasmeerd worden, raken organisch de energie aan, die nodig is voor actie, beweging. En dat is wat je wilt: dat mensen in jouw bedrijf zelfstandig en blij allemaal aan de dezelfde doelen werken. Medewerkers willen ergens bij horen, ergens aan meebouwen, willen zingevend bezig zijn. Projecten neer zetten waarover ze tegen hun kids en klein-kinderen nog lang kunnen opscheppen dat hij/zij daar aan mee gewerkt hebben. De omzet daarentegen staat over minder dan 10 dagen weer op nul..en dan, wat heb je dan structureel opgebouwd?!

Het mes waar menig MT in loopt, is te vergeten dat omzet/marge een gevolg is van een kwalitatieve inspanning. Die denken dat omzet het gevolg is van een maakbaar, rationeel proces, waarin mensen vanuit hoofde van hun functie klakkeloos vorm aan geven.

Niets is minder waar. Buiten het management is er niemand die warm loopt van omzet en marge. Ik moet de eerste nog tegenkomen. Medewerkers hebben totaal andere drijfveren waarmee zij in beweging komen.

Voor klanten geldt hetzelfde Die werken graag samen met bedrijven die oprecht van hun klantbelang uitgaan.

Een gedateerd onderzoek van Collins & Porras / Stanford University leert dat inspirerende visionaire bedrijven over een lange periode 1600% meer winst maken dan niet-visionaire bedrijven.

1600%!  Dit zijn bedrijven waar het management durft te geloven in mensen, weet wat mensen beweegt, gelooft in de energie van het collectief en waar de rationele bedrijfsprocessen ondersteunend zijn. Letterlijk gaat het hier om de kracht van het loslaten (waarvan we weten dat dan alleen de dingen juist naar ons toe komen).

Dus als je nu een voornemen voor 2018 wil hebben? Ontwikkel een visie!

Een tip: doe het niet voor de omzet. Of als copy-cat omdat de ander het ook heeft. Een visie komt uit het hart van het bedrijf…alleen dan gaat iedereen het voelen.

Fijne feestdagen en de beste wensen voor 2018, namens DailyBrand en DailyResult!

Deel dit bericht