Sales blog: Reclame maken? Graag alleen richten op personeel!

12-01-2017

Het is logisch dat als je de wereld wil laten weten dat jouw bedrijf bestaat, je eerste gedachten uitgaan naar externe communicatie campagnes. Immers, daar lopen de partijen rond die jij wil verleiden om jouw voordeur binnen te stappen. Dus, lekker ambitieus als jij bent, bel je jouw reclamebureau en start je een stevig offensief. Als was het van je laatste centen. Gas erop! Is dit echter de beste manier?

Marketing = perceptie. Ofwel, je bent voor klanten dat wat zij zeggen over jou als zij bij je de deur uitlopen. Die ervaring – goed of slecht – gaan zij delen met hun netwerk. Het bord boven de deur is leuk, we willen het als klant zeker weten door het te ervaren.

De merkverwachting – zo heet dat – wordt dus bepaald tijdens een bezoek en/of contact met jouw bedrijf. Een contact met een medewerker dus. Op dat moment  screent  het brein van de klant jouw merk op consistentie. Klopt het wat dit bedrijf uitdraagt?! En dat doet dat brein ook nog eens kristisch want nog niet zo heel lang geleden was er een economische crisis, dus die Euro in zijn broekzak wordt zwaar bewaakt.

De merkverwachting wordt dus geladen, gecreerd, vorm gegeven door medewerkers. Zij zijn het merk! De rest van jouw bedrijf bestaat uit zielloze stenen, bureaus en apparatuur.

Kort en goed: je kan beter een paar klanten hebben – die mogelijk zelfs spontaan binnen zijn  komen lopen – en die op een perfecte manier helpen in de lijn van je merkbelofte. Deze ervaring zal voor meer effect zorgen dat een externe campagne.

Hoe maak je intern nu reclame?

Nou, daar kan je op veel manieren vorm aan geven. Het belangrijkste is dat mensen beretrots zijn op hun eigen bedrijf of eigenlijk hun eigen community.

Betrek ze erbij, ga in gesprek, deel ervaringen, beloon fouten maken, geef hen het podium ipv het management, vraag hen ideen in te brengen, draag het waarom jullie de dingen doen permanent uit, drink bier, vier regelmatig feest. Maak van werken een feest en je hoeft nooit meer te werken.

Ja, dat zijn zaken die haaks staan op de wijze waarop we de afgelopen 20 jaar bedrijven hebben gerund: als machines, met operational excellence en de filosofie dat als je 1 euro er investeert en absoluutzekerwetengegarandeerd 2 euro aan rendement uit moet komen. Dat eist de aandeelhouder dus zal het ook gebeuren. De maakbare organisatie…

Grappig is dat juist visoniare bedrijven die niet met dit systeem werken er 3, 4 en zelfs 5 euro uithalen. Met meer plezier en vreugde. Die vertrouwen op de collectieve verbinding van (bedrijfs)waarden. Lees maar eens het boek ‘ Built for the Future’….

En dus durf ik te stellen dat de energie & passie die je uit mensen weet te halen, door geen enkele marketing-campagne geevenaard kan worden!

 

Deel dit bericht