Hét 2020-thema voor zakelijk Nederland: SAMEN!

3-01-2020

Elke start van een nieuw jaar, is uitstekende brandstof voor het maken van nieuwe plannen en doelen. Zo puilen – as we speak – bij vrijwel elke sprotschool in Nederland de bierbuiken en de love-handles uit het raam, zo enthousiast gaan we met elkaar van start. We stoppen ook weer met roken en beloven dit jaar beter op elkaar te letten.

Ook zakelijk doen we dit. En er is nog zat om ons voor te nemen. Ik wil met dit stukje niet induiken op de lijst van zaken die we met elkaar nog kunnen oppakken. Wel de belangrijkste. In mijn ogen zijn er twee die ik graag naar voren wil schuiven: drijfveren en samen.

Je moet onder een steen hebben gelegen of een totaal ander wereldbeeld hebben, als je niet in de gaten hebt dat wij met elkaar nu echt een betere wereld willen. We zijn klaar met de economische roofbouw van de afgelopen decennia. Het doel om een boterham te verdienen staat niet meer toe dat je maar alles mag doen onder het mom ‘Na mij de zondvloed…’. Nieuwe generaties duwen van onderen keihard op verandering en gelijk hebben zijn.  Winst maken als bedrijf dient een gevolg te zijn van een kwalitatieve inspanning die niet meer ten koste gaat van de wereld. Zorg dus dat je drijfveren in orde zijn!

Het tweede thema is Samen! De klant van vandaag wil mee doen in het denk, koop- en aanschaf proces. Hij verwacht daarin maximale aandacht en inspanning van aanbiedende zijde. Verkopen op de oude stijl (motivatie: de euro van de klant moet uit zijn zak in de onze) is een no go. Je wordt economisch melaats verklaard als dit nog de reden is waarom je klanten opzoekt. Dat betekent dus dat de eerder genoemde drijfveren oprecht dienen te zijn. De klant gaat jou erop toetsen: Ben je transparant? Doe je echt wat je zegt? Voel ik dat? Wat is mijn rol in dit proces? Ben jij er voor mij of alleen voor jezelf? Hoe denk je over andere groepen in de samenleving?

Velen van ons dienen echt hun Economie-knop anders af te gaan stellen. Je kan ook een Tesla 3 kopen omdat dat goed is voor het milieu in plaats van jouw eigen zakken door een lage bijtelling. Deze knop in ons brein, die vooral op primitieve korte termijn prikkels reageert, zal overruled moeten worden door rationele lange termijn argumenten. Verandering vraagt offers. En lef!

We gaan in 2020 getoetst worden, en terecht! Ik hoop dat we daar met zijn allen in slagen, maar tevens dat degenen die hiervoor zakken ook het speelveld verlaten. Er is geen Plan(et) B. We moeten het hier echt met elkaar doen. Dat is een verantwoordelijkheid die jij en ik samen dragen. Gas erop dus met elkaar!  Ik doe met je mee!

 

Deel dit bericht