Doe wat je zegt. Of zelfs méér dan dat!

11-11-2019

Zonder aarzeling gaat in deze blog de stelling erin dat veel bedrijven te licht denken over marketing. Ja, dan doel ik niet op praktische zaken als SEO en direct mails. Nee, ik heb het dan over strategische marketing. Dat gaat over vragen wie je bent en hoe je dat kan bewijzen naar klanten toe.

Deze week kwam ik nog in een zaak die zich enthousiast presenteert als ‘Partner voor Ondernemend Nederland’. Nu weet u waarschijnlijk al hoe ik denk over het gebruik van het woord ‘Partner’, toch toog ik die naar een van hun vestigingen in de Brabantse hoofdstad.

Ook al staat de Ondernemer zogezegd centraal in de communicatie, je struikelt over de particulieren die, ongetwijfeld met geleende pasjes, toegang hebben gekregen tot dit Ex-BTW paleis.

In de rekken trof ik een aantal overhemden aan die mij wel aanspraken. Gepast en rondjes gedraaid voor de spiegel. Het zag er wat mij betreft kek uit. Deze moest ik maar nemen. Echter, ik wilde er 4 in verschillende kleuren. De verkoper die ik aansprak kroop direct in mijn vraag door een andere vestiging te bellen. Top! Daar hadden zij inderdaad nog een paar shirts in mijn maat. Deze konden gereserveerd worden, op voorwaarde dat ik ze zelf ging halen. Op mijn vraag of deze vestiging ze kon opsturen, want het andere filiaal was toch zeker 30 minuten rijden verderop dan wel naar de vestiging sturen waar ik nu was, kwam een negatief antwoord. Nope, die dienstverlening hadden ze nog niet.

Pleazzzz…het is 2019! Ik ben ondernemer! Ik wil mij niet bezighouden met het ophalen of laten halen van mijn overhemden. Ik zoek juist een partner die dat begrijpt, aanvoelt en oplost. Vraag daar geld voor zodat ik door kan gaan met mijn werk als ondernemer. Een loze belofte dus. Dat ik die shirts zelf moet halen, vind ik niet per definitie onoverkomelijk. Maar noem je dan geen ‘Partner voor ondernemers’. Dan verwacht ik andere antwoorden dan die ik kreeg. Wees dan eerlijk en zeg dat je alles op een plek neer zet en dat je als klant het dan maar verder moet zien te rooien.

Wat mij wellicht nog het meeste frustreert is dat dit bedrijf hiermee weg komt. Communicatief lijkt het dik in orde maar je wordt simpelweg als klant niet op waarde geschat. En dat bedoel ik met te licht denken over marketing.

Mijn weg naar Zalando heb ik nu definitief gevonden. Gewoon op de bank bestellen en de volgende dag in huis. Kijk, dat noem ik helpen!

 

Deel dit bericht