De verkoper wordt weer belangrijk!

15-11-2022

Hij zat al even in de kast, de verkoper. Niet dat hij dat zelf wilde maar alle inspanningen om klanten te laten kopen via digitale oplossingen, hadden de afgelopen jaren forse voorrang gekregen ten op zichte van zijn persoonlijke inzet. Klanten bereiken, informeren en omzet maken via een digitale weg was veel effectiever met economische rugwind. Dus de verkoper liep rond en kreeg zijn aandacht doch niet meer zoals hij dat gewend was.

Sterker, zelf professionele inkopers gaven er de voorkeur aan om steeds minder de verkopers aan zijn bureau te treffen. Zij kunnen de antwoorden op hun vragen zelf wel op internet vinden. Ook al verklaarde een goed deel achteraf ook weer dat sommige inkopen van hen niet zo goed waren vanwege het niet betrekken van een verkoper bij de keuze die zij maakten.

Nu er een recessie op komst is en er een ontslaggolf verwacht wordt in de IT-wereld (bron: FD Dagkoers) lijkt de verkoper weer zijn oude podium te kunnen innemen. Want omzet komt niet aangewaaid, zeker nu niet…

Orders komen niet meer automatisch binnen en klanten zitten met vraagstukken die alleen in overleg opgelost kunnen worden.  Alternatieve oplossingen en logistieke uitdagingen zijn de thema’s waar het om gaat. Leveranciers verdelen schaarse goederen op basis van loyaliteit onder hun klanten. Tja, en een relatie bouw je niet op via email of een bestelrobot dus wie daar onvoldoende in geïnvesteerd heeft, merkt dat nu.

Het is een verkoper die twijfels weg kan halen en creatief mee kan denken over lastige vraagstukken. Hoe fijn is het dat jij als klant weet dat er iemand aan leverancierszijde loopt die zich voor jouw belangen hard maakt.

Voor groothandels is dit marktsentiment echt het moment om het transactionele inkoopgedrag van klanten om te zetten naar samenwerkingen. Met de geef-mij-de-beste-prijs-strategie ga je het nu niet redden, ook al blijven sommige dit nog steeds proberen. Alleen door samenwerken kan je met elkaar overleven. Dat betekent geven en nemen. En doe jezelf een plezier: blijf samenwerken ook al gaat het straks weer beter, het levert je altijd meer op dan cherry-picking!

Deel dit bericht