Neurosales blog: Jij bent marketing! Ja jij, ja!

20-02-2017

Ga even zitten, want grote kans dat je even gaat stuiteren. Ik wil je graag even vertellen dat het product dat jij verkoopt er veel minder toe doet dan jij – wellicht –  vermoedt. Of hoopt. Of zelfs wilt…

Dat dit ooit eens anders was, klopt. Er zijn tijden geweest dat het (lokaal) voorraad houden alleen al het verschil maakte. Plus dat jouw product uniek was in zijn soort. En wat te denken van alle kennis hierover onder dat ene bedrijfsdak. Doordat de vraag in die tijden groter was dan het aanbod, kon je ook echt nog handelen met klanten.

Internet en de opkomst van allerlei dienstverlenende partijen hebben dit allemaal veranderd. Het punt is alleen dat jouw, mijn, ons brein niet van verandering houdt. Zeker niet als het gaat over onderwerpen die jarenlang – en ogenschijnlijk – zonder verandering zijn door gegaan. Dat brein houdt graag vast aan hetgeen hij kent en zoekt zijn gelijk in dingen die er soms gewoon niet zijn, om zo maar iets van zijn zekerheid vast te kunnen houden.

Je hoort mij niet zeggen dat producten er helemaal niet meer toe doen, alles erom heen is veel belangrijker geworden. Jij bijvoorbeeld. In welke rol je ook zit binnen jouw bedrijf, jij bent nu het hoofdproduct geworden. Of je het leuk vindt of niet…

Dat klantbrein hoef je vandaag de dag niet veel meer te vertellen over jouw product. Daar heeft ie internet voor.  Het stelt echter wel steeds hogere eisen aan de omgeving waar dat product weggehaald kan worden. En hier kom jij dus in beeld, samen met dat op onderdelen hardnekkig oude deel van jouw brein. Dat ook mee dient te gaan in deze ontwikkeling. Dus kort en goed: jij bent nu onderdeel van de marketing, van de beleving die jouw bedrijf de klant wil laten ervaren.

Het eerste dat dit brein van jou dus dient te leren is dat de tijden van handelen niet meer zijn. Je bent een dienstverlener geworden, om een fysiek product heen. Jouw vriendelijkheid en service bepalen nu de marge op het product. Net zoals de concepten daarom heen. Van handelaar ben je gastheer geworden. Een hele omslag, zeker.

Mocht je dus je volgende kant ontvangen en je voelt een weerstand opkomen om gastheer te zijn, maak je dan geen zorgen, het is je oude brein dat morrelt en zich verzet tegen verandering. Blijf gewoon volhouden…want het klantbrein heeft dat geduld niet met ons…!

 

 

Deel dit bericht