De heren op bovenstaande foto verdienen zo’n 400.000 euro per week. Per persoon. Je zou kunnen stellen dat deze heren gewoon supergoed zijn en dat je – als jij hun manager zou zijn – erop kan vertrouwen wat zij professioneel doen. Zij maken onderdeel uit van een team waarin de manager hen toch elke dag aan het werk ziet, elke dag spreekt, elke dag begeleidt, elke dag traint en elke dag coacht. Ondanks het enorme talent (en salaris) en de unieke kwaliteiten van deze spelers, werken zij elke dag kei- en keihard aan (miniscule) verbeteringen. Eenvoudig om de reden dat zij deel uitmaken van een omgeving waarin iedereen prestaties moet – blijven – leveren.
Deze manager is – vanzelfsprekend – omringd door specialisten die hem daarbij helpen op mentaal en fysiek niveau. Hieronder ligt een uitgedachte structuur die hem de zekerheid geeft dat iedereen – spelers en begeleiders – hierbinnen werken. Daarmee is hij niet meer afhankelijk van de motivatie van de speler zelf, alle beïnvloedbare factoren voor succes zijn door hem ingevuld.
De formule om een team succesvol te maken én te houden is daarmee bekend. Niet voor niets worden commerciële bedrijfsteam met sporters vergeleken: er is een wedstrijd gaande om de klant elke dag voor jouw propositie te laten kiezen in plaats van de concurrentie. Prestaties staan centraal, verslappen is geen optie.
Teammanagers binnen bedrijven die deze werkwijze van voetbalclubs ook omarmen zijn aantoonbaar succesvoller. En dat doen ze slim want op deze manier komt er meer rendement uit het team, ervaren teamleden de samenwerking als waardevol en voelen klanten zich beter thuis door de intensiteit van samenwerken. En even op de man af: eigenlijk doen deze managers waar de functie voor staat en dat is de maximale omstandigheden aanbrengen waardoor een verkoper succesvol bijdraagt aan het voortbestaan van het bedrijf.
Ben je dus een commercieel manager en lees je dit stukje, dan kan je je direct afvragen hoe compleet jouw begeleiding van het team is? Heb je alle aspecten om jouw teamleden maximaal te laten presteren structureel ingevuld? Weet jij exact hoe elk teamlid performt tijdens klantcontacten? Of kan je nog iets de ondersteuning aan toevoegen?
Laten we eerlijk zijn: een bedrijf neemt geen set aan coaches in dienst om jouw team te begeleiden op het gebied van mentale fitheid, vaardigheden ontwikkelen, coaching op performance en om inzet plus werkstructuur optimaal vorm te geven. Bovendien kan je die begeleiding niet zo intensief vorm geven als bij een professioneel sportbedrijf. Gelijktijdig is dat in de basis wél dagelijks nodig om jouw team vorm te geven, wil je niet de motivatie van jouw teamleden alleen afhankelijk zijn.
Als jij van mening bent dat jouw team beter kan, en misschien wel beter moet, dan heb je de volgende opties:
- Je leert zelf hoe je deze thema’s kan overbrengen aan jouw teamleden
- Je kiest om een deel van deze thema’s zelf te leren en deels uit te voeren door een specialist.
- Natuurlijk heb je ook de opties om alles uit te besteden, maar aan daar kleven aan paar flinke nadelen aan. Om te beginnen betekent dit dat je daarmee van externe partijen afhankelijk blijft. Daarnaast zal je al teamleider ook een actieve rol moeten spelen, enerzijds om draagvlak te accepteren onder je teamleden, anderzijds wil je natuurlijk met eigen ogen zien hoe elk teamlid performt.
Bij alle opties willen wij je graag helpen. Want managen van een team is een echt vak waarin je nooit uitgeleerd bent. Regelmatig in de spiegel kijken hoe jij het als manager doet, kan je alleen maar beter maken.
Maar misschien dat het gesprek bij het begin dient te beginnen: hoe ga je nu met jouw team om en waar liggen nog structurele verbeterkansen? Een gave discussie die ik met plezier met je kom voeren en een mooie kans voor jou om eens te sparren.
Bel gerust om daar eens vrijblijvend mee te beginnen: pim@dailyresult.nl