De theorie van Darwin is ook in 2023 nog treffend van kracht: degene die zich het beste aanpast aan een veranderende wereld, heeft de beste overlevingskans. Wendbaarheid noemen we dat tegenwoordig. En die souplesse om je aan te passen, wordt vandaag meer dan ooit gevraagd…
Als je als commercieel manager de business ziet teruglopen en het koopgedrag veranderen, roept dat in je lijf iets op. Jij bent verantwoordelijk voor het team en de bijbehorende resultaten. Dat voel je nu in elke vezel van je lijf. Je ‘gut feeling’ vertelt je dat je met jouw team moet gaan aanpassen.
De vraag is: hoe je dat en hoe doe je snel?
In de praktijk zien we in dit soort situaties nogal wat managers terugvallen op een stevige, dirigende stijl van communiceren en de touwtjes korter en strakker te gaan houden. Het gaat hier om een natuurlijke reactie op een situatie die als nood aanvoelt. Het gevoel dat je daarmee controle hebt, is hier leidend in. Handig als het pand letterlijk in de fik staat, minder handig als je voldoende reactietijd hebt.
Want met deze reactie loop je als commercieel manager in ieder geval aan twee zaken voorbij:
- Je werkt met een team en daar wil je draagvlak hebben
- Dit team bestaat uit mensen die bij elkaar meer weten dat jij als manager
Dus waarom daar geen gebruik van maken? Juist!
Leiderschap betekent dat je de richting aangeeft waarin er bewogen dient te worden, daarna zet een slimme leider zijn team aan het werk. Leiderschap betekent niet dat jij ook nog eens aan jouw team gaat vertellen hoe ze het moeten doen. Dat lijkt de naam Leiderschap op te roepen, het is niet de beste manier van een team aansturen.
Laat juist jouw team bedenken wat er voor nodig is, welke stappen er genomen dienen te worden, wie wat doet en hoe er gewerkt dient te worden. Maak de mede-eigenaarschap van de wending, maak gebruik van hun kennis en ervaring. Sluit aan op wat hen motiveert om te bewegen, beloon ze daar ook voor.
Via deze route maak je als commercieel manager slim gebruik van zowel intrinsieke als extrinsieke drijfveren. Het team beweegt nagenoeg autonoom en gemotiveerd. Je zal dus zien dat op deze manier je sneller wendbaar bent en dat de kwaliteit ook nog hoog is. Voor het team zelf is het ook een stuk leuker op deze manier, want zeg nou eens eerlijk: wie zit als volwassen medewerker er op te wachten dat iemand jou vertelt hoe jij je werk moet doen?
Wat vraagt deze manier van werken van jou als commercieel manager?
- Jouw gevoel van absolute controle willen hebben, durven loslaten
- Geloof hebben dat jouw teamleden bij elkaar meer weten dan jij alleen
- En jouw team de ruimte geven om fouten te mogen maken en zo hun eigen weg leren ontdekken. Daar leren zij het meeste van en dit is voor jou de waarborg dat het in de toekomst alleen maar beter gaat.
Het voorkomt ook dat jij als commercieel manager verdrinkt in de details, terwijl jou kracht zit in het bewaken van de hoofdlijnen. Geef je team dus richting en ruimte!