De vogel zoals wij deze tegenwoordig kennen, behoorde in oorsprong tot de groep dinosauriërs. Voor deze transitie, om te kunnen overleven, hadden zij miljoenen jaren tijd tot hun beschikking. De beginvorm van dit dier valt niet meer te vergelijken met zijn huidige vorm. Kennelijk een noodzakelijk gegeven. De vogel heeft dat ook niet als voorwaarde onderhandeld, hij wilde alleen maar overleven.
Het proces van transformeren om vandaag de dag als bedrijf te overleven, is niet anders. Met dat verschil dat er eigenlijk geen tijd meer resteert. Het is voor u nu veranderen of veranderd worden! Vreemd dus om te zien dat bedrijven, ondanks deze wetenschap, hun bestaan nog hardnekkiger vasthouden op basis van behoeften en verwachtingen die vroeger relevant waren… maar nu niet meer! Het volledige distributiemodel – het basis bestaansrecht voor menig bedrijf – staat op zijn kop sinds de entree van internet. Ze zijn nu bang om het bestaande model los te laten en om het pad waarop de afgelopen decennia zo goed geboerd is vaarwel te zeggen, bij gebrek aan lef en visie. Dit, ondanks dat iedereen waarneemt dat het afbrokkelt. Hierdoor gaan klanten zelf op zoek naar nieuwe kanalen die wèl inspelen op hun behoefte. Ook staan er nieuwe partijen op die gebruik maken van nieuwe technologieën. Vaak zijn dat jonge mensen, die onbevangen naar traditionele businesscases kijken en zich afvragen waarom het niet op een andere manier kan. En zo sta je op een maandag op en stel je vast dat je links en rechts ingehaald bent.
Overleven door transformeren hoef je gelukkig niet alleen te doen. In een groep ben je immers veiliger. Als jij de groep helpt, helpt de groep jou. Zoek een groep op die vooral niet op jou en jouw bedrijfsmodel lijkt. Zij kampen immers met dezelfde vraagstukken, en daar zal je het antwoord niet vinden. Nee, zoek bedrijven op die ver van je afstaan en die jou aan het denken zetten met onbevangen vragen en oplossingen. Ontdek hoe je je juist dankzij de verschillen aan elkaar kan verbinden. Stel alleen maar vragen en luister, luister, luister.
Bouwbedrijf Heijmans werkt samen met kunstenaars en heeft daardoor nieuwe concepten ontwikkeld om elektrische auto’s zichzelf te kunnen laten opladen op speciaal ontwikkeld asfalt. Out of the box bedacht! Het aartsconservatieve merk LaCoste gaat nanotechnologie verwerken in zijn polo’s waardoor het communicerende shirts worden, om zo aansluiting te behouden met de nieuwe generaties. Out of the box! Voorbeelden van oplossingen die op een volledig ander niveau zijn bedacht dan waarop het probleem ontstaan is.
De boodschap is duidelijk: het gaat hier niet om het veranderen zelf. Het gaat over relevantie. Blijf relevant of wordt irrelevant gemaakt!