Het woord ‘verplicht’ roept waarschijnlijk direct gezonde weerstand bij u op – en dan ook nog voor een denktank – toch is het in deze misschien wel iets waar u nog heel veel plezier van kunt hebben, zodra u het nu ervan in ziet. Want weet u haarfijn hoe/waar u uw organisatie de toekomst in stuurt, in deze wereld waar alles zo snel aan het veranderen is?
De effecten van deze veranderingen zorgen voor een ander koopgedrag van uw klanten. Koopgedrag dat we niet eerder hebben meegemaakt of waar een handleiding voor bestaat. De ontwikkeling van de digitale wereld, het samengaan van allerlei belangengroepen en de opkomst van het nieuwe denken: er gebeurt veel dat uw bedrijfstoekomst direct aangaat. Al die veranderingen waarnemen alleen al is een dagtaak. Laat staan dat vertalen naar strategische plannen. Dat lukt nu al niet doordat u ook het stuurwiel van de dagelijkse operatie in de hand heeft.
Bedrijven die leidend willen zijn, doen dat door afscheid te nemen van de conventionele manier van denken en met een out-of-the-box aanpak naar oplossingen te zoeken. Zo werkt een visionair bedrijf als Bouwbedrijf Heijmans al samen met kunstenaar Daan Roosengaarde. Zo is zijn hulp ingeroepen bij de ‘weg van de toekomst’ in Oss. Want een ding staat vast: er valt niet aan het nieuwe denken te ontkomen. Steeds meer komen marktsectoren die voorheen niets met elkaar van doen hadden, bij elkaar. Dus de hulp inroepen van een interim-manager die het zaakje even komt opschonen, is een oplossing waar je een paar maanden respijt mee koopt. Daarna kom je weer terug bij de essentiële vraag: hoe kunnen wij in deze veranderde wereld waarde blijven creëren?
Hoe ga je hier als rechtgeaarde, hardwerkende ondernemer mee om? Roep een denktank in het leven! Zet er diverse ( en ook jonge!)mensen in die weinig tot niets met uw markt te maken hebben. Leg hen regelmatig de vraagstukken voor die actueel zijn en dan het belangrijkste….luister naar hun reacties!
Niet weten waar de toekomst heen gaat is niet erg, dat wordt het pas als je er niet voor open staat. Dan beginnen de problemen pas…! Het adagium ‘verander zelf of word veranderd’ is nog steeds van kracht. Vandaar mijn oproep: een denktank zou voor elk bedrijf verplicht moeten zijn, al was het maar uit zorg voor het personeel! Zorg dat die stip op de muur weer glashelder op uw netvlies komt te staan. Heerlijk…weer werken met een duidelijk doel en voorwaartse energie!