YOUR DAILY
RESULT
ACTIVATORS

Salesblog: Verbreek de stilte!

Het is er ons veel aan gelegen om het onze klant naar de zin te maken. De gedachte hierachter is simpel: het stimuleert zijn koopgedrag als hij lekker in zijn vel zit. Toch laten we een van meest effectieve middelen ongebruikt: muziek!

Naast geur komt muziek ongefilterd en direct het brein van onze klant binnen. Geur en geluid hebben deze ‘breinvrijdheid’ doordat het ons in het verre verleden hielp om te overleven. Geur was belangrijk om direct te ruiken of voedsel nog goed was. En met geluid konden we onze omgeving dag en nacht scannen op bedreigingen. Bij het minste signaal zet het je lichaam in beweging. Bij een vieze geur deins je terug en zal je lichaam signalen van walging af geven. Bij geluid gaan je nekharen rechtop staan en vult je lijf met adrenaline zodat je in staat bent om te vechten of te vluchten. Deze bewakingssystemen werken nog steeds.

Echter, deze systemen kennen ook een andere kant. Nu er minder gevaar om ons heen is, kunnen deze systemen ook positief bewerkt worden. Nogmaals, geluid en geur zorgen direct voor een reactie. En wij hebben er baat bij als een klant zich lekker voelt.

Iedereen weet uit eigen ervaring wat muziek kan doen. Het doet een appèl op je emoties. Je voelt je lekker, los, ontroert of on top of the world. Er is zelfs muziek die ervoor zorgt dat je je beter concentreert tijdens studie of werk.

Vooral de B-to-B wereld kan zijn voordeel hiermee doen. Nog steeds denkt het leeuwendeel op dit handelsniveau dat alleen de ratio leidend is bij beslissingen. Niets is minder waar! Het is een denkfout. Alsof de klant dan ineens een deel van zijn brein uitschakelt. Het klantenbrein is net zo beïnvloedbaar als in de B-to-C sector.

Muziek kan een klant rustig maken tijdens onderhandelingen of in een prettige stemming brengen bij binnenkomst.

Probeer het dus zelf eens! Zoek muziek die past bij de uitstraling van je bedrijf en klanten. Neem geen muziek waarin gezongen wordt, dat leidt af. Let vooral op het ritme en de variatie in de toonhoogte: te grote afwisselingen maken onrustig. Voel zelf welke emotie of stemming de muziek oproept. Bedenk in welke stemming jij je klant wil hebben. Wissel ook veel af.

Doe jezelf, klanten en mij een plezier…zet geen radio aan!

 

Gratis
whitepaper