Een van de grootste uitdagingen voor het management vandaag de dag, is het bedenken van oplossingen voor zaken die nog nooit eerder zijn voor gekomen. De innovaties, omdenken en digitalisering gaan in zo’n rap tempo, dat experts op deze onderwerpen zelf het al bijna niet kunnen bijhouden.
Tel daar de tunnelvisie dan wel bedrijfsblindheid bij op en je begrijpt dat het lastig zaken doen is op dit vlak.
Antwoorden bedenken lukt dus simpelweg niet meer alleen of met het bestaande team om je heen. Er is echter wel een slimme en leuke oplossing: een war room!
In deze ‘room’ nodig je mensen uit van allerlei verschillende pluimage: kunstenaars, scholieren, een leverancier, een IT-er, de chauffeur van je bedrijf, marketing en zo verder. Maak er gerust een creatieve mix van.
Het centrale idee achter deze groep is dat zij vragen/stellingen/problemen vanuit een totaal andere invalshoek benaderen, dan jij normaliter doet. En hierdoor kunnen er oplossingen komen die je zelf nimmer had kunnen bedenken. Volledig out of the box!
Alle onderwerpen kunnen op deze manier bekeken worden: strategische die over de toekomst gaan tot hele concrete over producten.
Er is maar één voorwaarde…ga zelf niet zitten ‘ja maarren’! Dat is de dood in de pot. Jouw brein houdt zich vast aan de zekerheden die het kent. Daar zit ook de beperking. Erken dat en spreek met jezelf af dat je niets gaan bekritiseren. Laat de groep zijn gang gaan en je krijgt een rijkelijk pallet aan frisse, nieuwe oplossingen!