YOUR DAILY
RESULT
ACTIVATORS

Sales blog: Stop misbruik van social media!

Stel u de volgende situatie voor: u zit lekker op een verjaardag bij vrienden aan de wijn. De woonkamer is goed gevuld met genodigden. De sfeer zit er goed in, oude herinneringen worden opgehaald. Ineens komt de lokale autobanden-specialist, net op het moment dat u nog wat nootjes wil pakken, spontaan binnenlopen die zijn winterbanden aanbieding met u komt delen. Hoe zou u dat vinden? Waardeert u het of bent u nu al klaar met deze man? Probeer dit u eens echt voor te stellen wat uw reactie zou zijn….

Nou, zo komt een commerciële oproep op social media ook over!

Social media is geen platform voor commerciele oproepen. Integendeel zelfs. Dan hadden ze het wel commerciele media genoemd. Toch wordt dit platform enorm misbruikt door bedrijven die geen enkele notie hebben hoe dit werkt.

Social media heeft als bestaansreden dat we elkaar willen leren kennen. Zo komen we weten met wie we zaken doen, wat hem of haar drijft en wat er allemaal in zijn leven gebeurt. Als dat aanspreekt, volg je diegene. Zakelijk is er niks mis mee om hier gebruik van te maken.

Met deze (onbewuste/bewuste) verwachting openen we met elkaar tientallen keren per dag Facebook, LinkedIn, Twitter (en meer platforms) om te kijken hoe onze omgeving het maakt. Daar kijken we naar uit, sterker, zijn we soms zelfs aan verslaafd. Elke ongevraagde oproep tot aankoop van winterbanden, dakpannen, reizen, badzout en soepgroenten gaat volledig tegen deze verwachting in. Door wel commerciele oproepen te plaatsen, onstaat er juist een averechtse werking. En het laat vooral zien dat u een slechte marketeer bent.

Google kijkt trouwens ook mee. Alle relevante boodschappen die u op Het Net plaatst neemt zij mee om u hoger op de page-ranking te zetten. De inhoud van uw bericht is dus belangrijk. Verdomd belangrijk!  Ik weet niet of commerciele oproepen voor minpunten zorgt – dat zou wel een goed idee zijn – maar dat ze niet mee tellen om uw bedrijf op pagina 1 van de zoekresultaten te krijgen, is wel een feit.

De wereld loopt over van commerciele communicatieplatforms. Laat social media met rust. Vertel op dit platform alleen wie je bent, wat je drijft, welke avonturen je mee maakt en deel vooral leuke verhalen. Dan creer je volgers….en volgers kunnen kopers worden. Alleen in deze volgorde werkt social media…

 

 

 

 

Gratis
whitepaper