Ik zag hem slikken. Heel kort. Maar het was voldoende om vast te stellen dat hij zich geen raad wist . Kort tevoren had deze lokale ondernemer met bewondering naar de inspirerende filmpjes zitten kijken over het nieuwe ondernemen waarin het gaat over verbinden, verhalen vertellen, beleving creeren, uit je comfort zone stappen, durf te kiezen…dat was wel andere koek dan hoe hij het de afgelopen 30 jaar had aangepakt. Ik had hem zien lachen. Van sommige boodschappen kreeg hij zelfs kippenvel. Maar nu de presentatie voorbij was vroeg hij zich af of het allemaal wel nodig was. Het is toch al zo lang goed gegaan?!
En ja het is nodig. De verklaring hierachter is dat wij in Nederland in een maatschappij leven waarin alle functionele voorwaarden om een goed leven te leiden, al zijn ingevuld. We hebben alles al: onderwijs, een huis, auto, werk, een TV, noem maar op! We leven een leven in overvloed. Het gaat in marketing & verkoopprocessen dus vaak over vervanging van zaken die wij allang kennen.
Met verhalen over beleving hoef je dus niet naar Afrika te gaan, daar is nog zo’n tekort aan basale zaken dat je daar nog productgericht kan verkopen. Maar niet in Nederland. Hier hoef je niet meer uit te leggen wat je product doet of kan. Of dat je servicegericht bent. Dat weten we allang en sommige klanten zelfs beter dan de verkoper in kwestie. De klant raak je daar niet meer mee. Die zal op basis van die informatie niet sneller in zijn auto stappen en jouw kant opkomen. Wie dus nog steeds over productspecificaties communiceert, leeft qua marketing nog in de jaren ’70. Logisch dat dit niet meer werkt..
Maar wat vertel je dan wel? Want communiceren met jouw (potentiële) klanten moet je wel blijven doen. Nou, bijvoorbeeld met leuke verhalen van andere gebruikers. Of hoe het merk is ontstaan en waar het voor staat. Filmpjes waarin het product onderdeel uitmaakt van een grappig verhaal, werkt ook super. Ook een bezoek aan jouw bedrijf – of dat nu een winkel is of een bedrijfspand op een industrieterrein – moet klanten zo inspirerend, zo prikkelen dat ze het gaan doorvertellen. Daar ligt de sleutel: we willen geprikkeld worden. Geloof me op mijn woord: er zijn maar weinig klanten die opgewonden raken dat jij verteld dat je alles op voorraad hebt. Of dat jij als enige werkt met 1025 stalen bouten werkt. So what? Het moet gewoon vast zitten!
Dus we stoppen niet met beleving en verbinding inbrengen in onze bedrijven, winkels en verkoopprocessen. We zijn nog maar net begonnen! Dus schraap al je moed bij elkaar en roep hulp in. Ga niet zitten wachten, dit waait niet over. Zoek mensen om je heen die niets met jouw bedrijf te maken hebben. Zij denken automatisch buiten de kaders van jouw bedrijf. Nodig ook een paar jongeren uit, zij zien dingen vanuit een geheel ander perspectief. Ga met hen brainstormen en treed vooral buiten de gebaande paden. Wees niet mainstream want dat zijn er al zo veel, hoe val je daar tussenin op?
Dare to be different! Grote kans dat jij binnenkort zelf de hoofdrol speelt in een van die filmpjes….