Om maar direct met de deur in huis te vallen; het is echt flauwekul om consultants en andere naamgenoten in deze categorie uitsluitend als ‘stuurlui aan wal’ te zien! Deze week kwam deze opmerking weer voorbij. Ik krijg er echt jeuk van. Het wordt vooral als een excuus gebruikt om zelf niet te veranderen.
Ook ik val onder de categorie ‘gebakken lucht’ ofwel ik zet al mijn opgebouwde kennis en ervaring in als mens, verkoper, manager, marketeer en ondernemer. Als ik echter zie hoe ongelooflijk veel mijn vakbroeders en ik investeren in het opdoen van nieuwe kennis en ontwikkelingen, dat is werkelijk enorm. De technologie, de wetenschap en de effecten hiervan op het koopgedrag van klanten groeit met een waanzinnige snelheid. Wij kunnen het zelf nauwelijks bijhouden, zoveel. Een inspanning die wij met elkaar doen om bedrijven, medewerkers en alle daaraan verbonden gezinnen een goed bestaan te bieden.
Wij moeten zelf dus al fors aanpoten om bij te blijven, laat staan dat bedrijven – onze klanten dus – dat zelf kunnen! Die zijn – terecht – heel de dag bezig om de operatie te runnen, en zijn daardoor nauwelijks in staat om ook nog eens naar de toekomst te kijken en daar nu reeds op te anticiperen.
Het gros van de consultants doet dit vanuit de sterke drijfveer om bedrijven hierbij echt goed en gedegen te helpen. Geen makkelijke klus, kan ik je vertellen, want het gros van de bedrijven verandert vooral door noodzaak en zelden door inzicht. Het is net als roken; de meesten stoppen pas als de dokter je influistert dat je op deze manier nog maar een paar maanden te gaan hebt. Het is knap frustererend als de patiënt in kwestie dan nog steeds meent dat het niet zo’n vaart loopt.
Deze consultants, trainers en coaches hebben geen BN-er achtergrond doch jarenlang met de voeten in de klei gestaan. Het leergeld dat zij betaald hebben, daar kan nu iedereen zijn voordeel mee doen. Dat heet simpelweg ervaring. Onbetaalbaar!
Wil je dat wij consultants ook het ondernemersrisico van jouw bedrijf dragen? Met plezier! Graag! Beloon ons dan ook als ondernemer en niet als consultant.
Kort en goed, als ondernemer-consultant moet je je werk dus heel heel goed doen, anders heb je morgen gewoon niet te eten. Dat lukt louter als bedrijven door ‘de gebakken lucht’ heen willen zien. De titel van het boek van Paul Moers – Succes is niet voor lafaards – beschrijft het goed. Het vraagt lef om je open te stellen en te erkennen dat je niet alles weet. Wij weten ook niet alles – ik erken het direct als eerste! – maar ik beloof je; werk samen, onderken dat het onmogelijk is om van alle markten thuis te zijn en ik weet zeker dat je aanmerkelijk verder gaat komen! Heb dus lef!