YOUR DAILY
RESULT
ACTIVATORS

Neurosales blog: Het spijt me…u beslist helemaal niets zelf!

60 bits! Dat is de omgerekende verwerkingscapaciteit van uw en mijn bewustzijn.

Met verbijstering las ik deze bereking, gemaakt door Ap Dijksterhuis, hoogleraar Psychologie op de Radboud Universiteit. Zet dit nu af tegen de 11,2 miljoen bits dat ons onbewuste brein per seconde kan verwerken en waar vrijwel alle beslissingen genomen worden. Dan word je even stil….

Onderzoek toont aan dat ons onderbewuste al lang beslissingen heeft genomen voordat wij ons daar ‘zelf’ bewust van zijn. Pas als wij dat worden, plakken wij er een betekenis aan vast. Zo lijkt het alsof we heel bewuste beslissingen nemen. Niets is minder waar.

Wij mensen zijn juist buitengewoon beïnvloedbaar door alles wat er om ons heen gebeurt. Zo helpen spiegelneuronen ons mee bewegen met alles dat we om ons heen zien. Het heeft ons als mens helpen overleven. Als je anderen ziet rennen, ga jij ook zonder nadenken in versnelde pas verder. Pas na enige tijd ga je onderzoeken wat er aan de hand is. Dankzij dit mechanisme is menig jager uit handen van sabeltandtijgers weten te blijven. En zo zijn er talloze andere voorbeelden waarin wij mensen bewegen zonder na te denken, althans, bewust.

Dijksterhuis stelt dat we door ‘zien-doen’  en ‘denken-doen’ in beweging komen. Daar ligt de sterkste computer ter wereld onder: ons onbewuste brein.

Wat betekent dit nu? Een hele hoop en meer dat in dit blog besproken kan worden. Daarvoor zou een verwijzing naar het boek ‘Het slimme onbewuste’ een eerste advies zijn. Toch kunnen we al iets meegeven.1001004002820929

Voor marketeers en verkopers leert dit dat onze klanten bijzonder beïnvloedbaar zijn en helemaal niet zo’n bewuste keuze maken als ze ons doen willen laten geloven. Wellicht weten we in veel gevallen niet precies op welke knoppen we moeten drukken, toch is het zinvol om marketing te blijven bedrijven. Geur, kleur, beleving, woordkeuze…het zijn gereedschappen waarmee klanten echt te beïnvloeden zijn. Met een kortstondig effect weliswaar, doch wel met resultaat.

Gratis
whitepaper