Grote kans dat jij – die dit stukje nu leest – zelf kinderen hebt. Zo niet loopt er links of rechts van je vast een leuk neefje of nichtje rond, waar je gek op bent. En als ik jou zou vragen wat jij hen voor de toekomst toewenst, dan zal dat waarschijnlijk het beste van het beste zijn: gezondheid, vriendschap, een leuke relatie en een gezonde wereld om in te leven.
De logische volgende vraag is of dat ook terug te zien is in jouw huidige denken en handelen. Neem jij nu al op dagelijkse basis beslissingen die ervoor zorgen dat deze kids een betere aardbol aantreffen dan dat hij nu is? Zeg eens eerlijk?
Dat dacht ik al en dit antwoord geldt voor vele van ons, ook voor mij. Jij rijdt waarschijnlijk nu ook naar de goedkoopste pomp om diesel te tanken – wat gewoon troep is – terwijl er ook een duurdere, betere variant is, GTL. En als je de badkamer schoonmaakt, zal de chloorfles ook rijkelijk gehanteerd worden, ondanks dat er groenere oplossingen zijn.
Hoe komt dat nu? Daar zijn meerdere redenen voor. Ons brein speelt daarin de hoofdrol. Allereerst zijn wij mensen liever lui dan moe. Dus korte termijn beslissingen zijn makkelijker daardoor te nemen dan die met effecten op de lange termijn. Dat vraagt simpelweg méér energie om te volgen.
Een andere reden is dat ons brein nog steeds ingesteld staat om zoveel mogelijk vet op onze botten te krijgen. Dat mag zelfs ten koste gaan van anderen, om het gevoel te krijgen dat je daardoor een grotere kans hebt om zelf te overleven. Ondanks dat onze omgeving zo allang niet meer in elkaar steekt, blijft dit overlevingsmechanisme actief. Ons brein past zich minder snel aan dan we denken. Ooit eens afgevraagd hoe het komt dat we tijdens Black Friday elkaar naar de keel vliegen om een goedkope 3deTV of 7de braadpan te kunnen kopen?! Daar komt geen seconde ratio of verstand bij kijken, dit zijn pure oerdriften.
Cultureel is ook een factor van invloed. Nederland is het 14de welvarendste land ter wereld. Dat zou jij niet zeggen als je ooit iets op Marktplaats te koop hebt gezet. Wij bieden op producten alsof we een achterstandsland zijn, terwijl we met elkaar voor 386 miljard euro op de bank hebben staan. Ga voor de lol eens in een winkel staan en turf eens het aantal mensen dat om korting vraagt. Dutch staat wereldwijd ook voor zuinig.
Economisch verwend. Ja, dat zijn we. Vanaf de 2de wereldoorlog is onze economie eigenlijk alleen maar gegroeid. We zijn dus opgegroeid met het idee dat alles om ons heen in waarde stijgt. Het huisje van oma Jansen uit 1958 – destijds gebouwd voor 12.000 gulden – is nu meer dan 4 ton in euro’s waard. Dezelfde stenen. En de nieuwe koper gaat ervan uit dat hij er ook weer meer voor gaat krijgen. Kort en goed: economische terugslag kennen we eigenlijk niet (tenzij je ondernemer bent). Toch zal een schonere wereld een investering van ons allemaal vragen. Van jou en mij.
Dan is er nog perceptie. Shell startte met de verkoop van broodjes op de pomp doch dat leek geen succes te worden. Een vuile omgeving als een benzinepomp gaat niet hand-in-hand met de hygiëne die wij wensen als het om ons eten gaat. Een spuitbus met citroenlucht was de oplossing. Ons brein percipieert die geur met schoon, dus wat betreft de broodjes van Shell, de rest is geschiedenis
Afijn, in dit krachtenspel dienen we dus ook aan de toekomst van onze kinderen te denken. Dat vraagt om forse daadkracht van ieder van ons. Bewustwording bij alles dat je koopt en doet. Accepteren dat jouw brein je evolutionair een andere keuze wil laten maken dan nu verstandiger is. En dat is verdomd lastig doch absoluut noodzakelijk. Meer noodzakelijk dan ooit….
Hoe pak je dit dus aan? Een tip: scan jouw omgeving eens en kijk een wat je allemaal ge- en verbruikt. Kies daar één vervuilend item uit waarvan je weet dat daar een goed en beter alternatief voor is. Vervang jouw purschuim eens, tank eenmaal per week GTL, gebruik voortaan groene zeep, koop eens een gebruikt voorwerp dan altijd maar nieuw.
Begin is met dit ene structureel te vervangen. Nu ben je al onderweg!