‘Wij zijn ook een (bedrijfs)merk!’. Herken je deze gedachte of opmerking ook bij jezelf?!
Toch merk je dat de flinke successen die jij optekent uit publicaties over andere (bedrijfs)merken, anders zijn dan ie van jou. Hoe komt het dat het bij hen wel werkt en bij jou niet?! Even een paar toets vragen:
- Ligt het interne accent in jouw bedrijf op de verkopen van producten/omzet of het uitdragen van het centrale gedachtegoed van het bedrijf?
- Heb je daadwerkelijk een actief merkbeleid binnen marketing?
- Neem je medewerkers aan op dezelfde merkwaarden van het bedrijf of op ervaring & competenties?
- Zit je dagelijks in prijsconcurrentie of nagenoeg niet?
Zeker die laatste vraag is een belangrijke toets. Als je ziet dat jouw verkopers dagelijks in een prijsgevecht zitten met klanten, dan mag je ervan bijna vanuit gaan dat je geen merk bent of dat je onvoldoende heldere en onderscheidende merkpropositie hebt ( of simpelweg een marketeer die crap is). Misschien heb je wel een flinke naamsbekendheid doch ben je geen merk. In ieder geval, geen geladen merk.
Immers, een bedrijfsmerk heeft altijd een onderscheidende merkpropositie. Een van de peilers onder een bedrijfsmerk is namelijk dat zij hun unieke DNA verkopen. DNA is nimmer kopierbaar en daarmee sta je los van de concurrentie.
Het DNA van een bedrijfsmerk verspreidt zichzelf..raakt mensen intrinsiek .. dat zorgt dat het verhaal autonoom door het land reist want klanten vertellen dit graag door. Bewijzen? Kijk om je heen! Ga eens op bezoek bij de BMW dealer en kijk hoe je ontvangen wordt, loop een Apple store binnen en laat de beleving eens op je inwerken, bel eens met CoolBlue en ervaar is hoe gaaf zij jou te woord staan, loop een Jumbo binnen en ervaar eens hoe het personeel er alles aan doet om te zorgen dat jij dat krijgt wat je wilt…de omzet volgt in al deze gevallen ‘vanzelf’.
De foto van de dame met de RedBull rugzak hoort bij een personeelsadvertentie voor een sales manager. Dat zegt genoeg.
Dus, als jij als manager heel de dag op feiten/omzet/kentallen stuurt en niet op merkwaarden en klantbeleving, dan weet je nu waar je de boot mist. Een flinke boot kan ik je vertellen…