Branding is een hot thema, vooral voor b-to-b bedrijven. Niet doordat het trendy of sexy is doch uit pure noodzaak. Het onderscheid op productniveau of op organisatiekenmerken is nauwelijks meer te maken in sommige sectoren. Als je dat niet hebt – en zeer waarschijnlijk flink onder prijsdruk werkt – waar ligt dan de weg naar onderscheidend vermogen en weer marge maken?!
Het DNA van elke organisatie is echter uniek, niet te kopiëren. De kunst is dit DNA te vertalen naar een merkstrategie en concrete proposities. Wie daar in slaagt, heeft ineens flink minder concurrentie!
Branding gaat letterlijk over de emotionele verbinding tussen klant en bedrijf. Ja, in deze volgorde. Merkbeleving gaat niet over wat je communiceert doch vooral hoe klanten het contact met het bedrijf ervaren. Past dat in de lijn van de merkwaarden? Van de belofte die je doet?
Dat betekent dat branding per definitie een interne aangelegenheid is. Internal branding, als voorwaarde voor externe merkbekendheid.
Creëer brand champions! Teamleden die voorgaan in de merkbeleving en dragers zijn van de merkwaarden. Communiceer intern over wie je bent! Peil constant hoe klanten het ervaren. Besef dat de producten bijzaak zijn geworden!