Branding, merkbeleving, positioneren…het zijn tegenwoordige populaire woorden. Deze woorden bezigen is net zoals rondlopen met een blikje RedBull: het maakt je een beetje stoer.
Deze woorden in de mond nemen, maakt je echter nog geen merk. De scheidslijn tussen een bekende bedrijfsnaam hebben of een merk zijn, is dik. Groot. Noem het gerust een kloof. Je presenteren als een merk terwijl je het niet bent, is als het rondrijden met een flinke skikoffer op je dak, lekkere bruine toet erbij van de zonnebank doch je bent niet verder geweest dan Zeeland. Je denkt iets te zijn maar eigenlijk…..
De bewijslast om te checken met wie of wat je te maken hebt, is eenvoudig op te halen door naar de communicatie van het bedrijf in kwestie te kijken. Bij merken gaat dat vaak via een multi-channel strategie. Een bedrijf dat zich als merk aan het laden is, communiceert over verhalen en ervaringen. Vertelt verhalen over wie ze zijn, wat hen drijft, waar ze vandaan komen en belangrijk, waar ze naar toe gaan. Ervaringen van klanten zijn belangrijk. Met deze berichten nodigen ze de lezer uit om mee te gaan op deze reis.
Bij het bezoek aan een merkgeoriënteerd bedrijf, voel je de positieve energie bij binnenkomst. Je loopt letterlijk het merk binnen. Signing, sfeer, licht, medewerkers die naadloos in deze omgeving lijken te passen. Alles klopt!
Bij de ski-dakkoffer-bedrijven lees je eigenlijk alleen maar over producten, vooral aanbiedingen en specificaties, met de focus op cross-channel communicatiebeleid. Deze bedrijven zien social media vooral als vervangen voor hun wekelijkse actiekrant. Het doel is simpel: directe verkoop.
Op zich is dit prima, iedereen is vrij om hierin zijn eigen keuze te maken. Het enige wat voor jeuk zorgt is de lastige communicatie tussen bedrijven die zich onterecht als merk presteren en experts die wel weten wat positioneren/branding is. Je went er nauwelijks aan om weer eens in holle ogen te kijken van onbegrip als je het daadwerkelijk hebt over het zijn van een bedrijfsmerk….
Mijn advies: wees eerlijk in wie je wilt zijn! Kies! En communiceer dan ook als zodanig. Jouw klant voelt echt wel wat je bent!