Arenden en eenden! Met deze twee termen beschrijft Jordan Belfort – de echte Wolf of Wallstreet – mensen in bedrijven. Arenden, zo zegt hij, nemen de regie van hun leven in eigen hand. Die hoor je nauwelijks en doen vaak. Eenden, daarentegen, schreeuwen de hele dag naar omgeving en verstoppen zich als het erom gaat spannen.
Of je meegaat in deze beschrijving, is aan jou. In essentie heeft ie wel een punt. Bedrijven hebben arenden nodig om voor te gaan in het gevecht om de gunst van de klant. Het gaat verkeerd als er als arenden verkleedde mensen rondlopen op wie je een beroep tot jagen doet terwijl het eenden blijken te zijn. Vooral medewerkers die ergens in hun functieomschrijving het woord ‘commercieel’ hebben staan, vallen hier opvallend vaak onder. Natuurlijk wil die eend ook trots op die hoge rots zitten waar hij het aanzien van iedereen krijgt die hem kan zien zitten. Ook hij wil met grote, stevige vleugels hoog in de lucht hangen. En wat te denken van het respect dat die enorme klauwen oproepen. Maar als er gejaagd moet worden, is de eend weer snel de eend en doet ie het enige waar ie goed in is: verstoppen.
De arend zelf vraagt niet om wind of veel wild. Hij beseft dat de enige manier om te overleven is doen wat hij moet doen.
In deze metafoor schuilen een paar gevaren als je ze herkent in jouw eigen bedrijf: je kan als bedrijf weleens teveel vertrouwen op verkleedde eenden. Dat kan erg risicovol zijn. Daarnaast maken eenden herrie, veel herrie. Dat trekt meer de aandacht dan die van de arend, die stil boven zijn werkgebied zweeft en gewoon op zoek is naar zijn kansen. Het kan weleens zijn dat door de herrie je dan naar de verkeerde luistert.
Wat te doen met verkleedde eenden? Ze hoeven niet direct de pan in, begin is met het ontdoen van de verpakking….
Oja, als je de echte Wolf of Wallstreet wil zien, op 19 november is hij in de RAI.