YOUR DAILY
RESULT
ACTIVATORS

Employer Branding Support

Doeltreffende ondersteuning bij jouw proces achter een Employer Branding campagne
DAILYBRAND

Optimaliseer het interne proces

Wist je dat maar liefst 65% van de nieuwe medewerkers hun baan verlaat omdat de werkelijkheid anders is dan beloofd? Dat is ontzettend zonde, vooral als het om zaken gaat die voorkomen hadden kunnen worden. Daar gaat je investering…

Wat zijn de meest voorkomende redenen dat nieuwe medewerkers vertrekken?

  • De klik met de manager ontbreekt.
  • De managementstijl binnen het bedrijf stoot
    af.
  • De begeleiding is onvoldoende of ontbreekt.
  • Het team omarmt mijn komst niet.
  • De baan voldoet niet aan de beloofde
    verwachtingen.
  • De inwerkperiode ontbreekt en ik moet
    alles zelf uitzoeken.
  • Niemand informeert meer naar mij of mijn
    ontwikkeling.

Zo behoud je medewerkers…

Onze ondersteuning richt zich specifiek op het team waar de nieuwe kandidaat komt te werken. We focussen dus op het optimaliseren van het interne proces, niet op de wervingscampagne zelf. Dit interne proces zullen we samen perfect vormgeven en bij jou op locatie uitvoeren. Het idee is dat wij jou laten ervaren hoe je het zelf kunt doen.

In de regel starten we de samenwerking met een kleine werkgroep van de afdeling binnen jouw bedrijf waar de nieuwe kandidaat gaat werken. We brengen snel in kaart wat we al hebben, wat we al weten en wat we nog nodig hebben. Hieronder vind je een lijst van mogelijke onderwerpen die je kunt checken. Het zijn thema’s waar je naar kunt kijken, het is geen verplichte route. Per punt beoordeel je of het aandacht verdient of in orde is.

Door deze stappen te beoordelen, ben jij in ieder geval verzekerd van de beste mogelijke en complete aanpak achter jouw werving. Het is als een menukaart, je kunt zelf beslissen wat je zelf doet en waar je onze hulp voor inschakelt.

Afspraak maken
Je moet je niet alleen presenteren als goede werkgever, maar dit ook écht zijn
TS23-DAILYBRAND-4937-56

Voorbereidende checklist

  • Kent het team de essentie van jouw bedrijf
  • Doorziet zij de unieke waarden die de onderneming onderscheid biedt
  • Begrijpt het team waarin dit onderscheid dagelijks op de werkvloer tot uiting komt?
  • Leeft het team naar de werkwaarden van het bedrijf?
  • Is de kwaliteit van de manager in lijn met de bedrijfswaarden?
  • Is het team betrokken bij de werving?
  • Maakt het team actief deel uit van de werving
  • Hoe ziet de on-boarding eruit?
  • Welke initiatieven worden naar de nieuwe medewerker genomen in de periode tussen aanname en start ter bevestiging van de juistheid van diens keuze?
  • Hoe ziet de begeleiding van de nieuwe medewerker eruit?
  • Is de EVP in balans met het bestaande team?
  • Hoe ziet de ontvangst van de nieuwe medewerker eruit?
  • Hoe ziet de inwerkprocedure eruit?
  • Is de werkplek van de nieuwe medewerker gereed?
  • Wie is de buddy van de nieuwe medewerker
  • Staat de communicatie met de nieuwe medewerker dit jaar in de agenda?
  • Hoe is het management gekoppeld aan dit traject?
  • Hoe ziet het persoonlijke ontwikkelingsprogramma voor de kandidaat eruit?
  • Hoe ziet de sociale teambuildingagenda eruit?
  • Hoe wordt de algehele voortgang gemonitord en opgedane kennis en ervaring geborgd?

Als je een maximale impact wil maken met Employer Branding, dan train en oefen je de aspecten achter de wervingscampagne voordat je van start gaat. Zo weet je vooraf of jij/jullie ook echt de beste performance neerzetten en voorkom je dat je tijdens de uitvoering van de campagne gaat experimenteren.

Trainen ter voorbereiding werving kandidaten

Als je een maximale impact wil maken met Employer Branding, dan train en oefen je de aspecten achter de wervingscampagne voordat je van start gaat. Zo weet je vooraf of jij/jullie ook echt de beste performance neerzetten en voorkom je dat je tijdens de uitvoering van de campagne gaat experimenteren.

Dat is het voordeel van de Kwartiermakers van DailyResult, we zijn ook trainers.

Trainen ter voorbereiding met direct uitvoerenden:

On-boarding sessie trainen Hier gaan we letterlijk het hele proces met elkaar oefenen. Dit filmen en analyseren we samen om te bepalen of het allemaal voldoet aan de verwachtingen die de markt nu vraagt. Natuurlijk doen de teamleiders of managers van het team waar de kandidaat in gaat werken ook hieraan mee.

Selectiegesprekken, inclusief ontvangst en rondleiding trainen Ook al ben je ervaren, het is altijd handig om te kijken of de wijze waarop de selectiegesprekken met de kandidaten worden gevoerd op het gewenste niveau is. Dat begint letterlijk bij de ontvangst bij de voordeur, de rondleiding als onderdeel van het verleidingsproces en het gesprek zelf. Ook hier hanteren we de camera voor de beste analyse.

Coaching- en persoonlijke ontwikkelingsgesprekken met nieuwe medewerkers oefenen Dit deel van het Employer Branding proces trainen we natuurlijk pas als de kandidaat gestart

Hulp na de start van de kandidaat?

Je kunt ook op ons terugvallen nadat de kandidaat bij jullie is gestart. Het binnenhalen van een kandidaat is de eerste uitdaging, maar het behouden ervan is waarschijnlijk een grotere.

Actuele statistieken van het CBS tonen aan dat gemiddeld 60% van de nieuwe medewerkers binnen twee jaar een nieuwe baan elders verkiest. In vele gevallen zonde, onnodig én te voorkomen. Waar kunnen we je bij helpen?

– Tussentijdse coach-de-coach sessies voor teamleiders/managers.
De meest bepalende factor in het langdurig verbinden van een nieuwe medewerker wordt bepaald door de samenwerking met zijn manager en het directe team. Daar mag je eigenlijk niet het risico lopen dat ‘dat wel goed komt’. Investeer in een serie individuele coachsessies met de teammanager voor de perfecte werkrelatie.

– Tussentijdse interviews met aangenomen kandidaten
Natuurlijk mogen we de hoofdrolspeler niet vergeten! Hij is de belangrijkste persoon in het proces, dus het gesprek aangaan over zijn/haar werkervaring is essentieel. Dat kun je zelf doen – en wij kunnen je trainen – maar wij kunnen ook als buitenstaander het gesprek aangaan. Vreemde oren horen soms meer!

– Tussentijdse interviews met het team
Ook het team heeft een stem in de samenwerking. Regelmatig peilen hoe zij dit ervaren en hoe dit naar een hoger niveau kan worden getild, is essentieel. Welke vragen stel je dan? Welke houding neem je aan?

– Procesevaluatie
Het zijn leerzame exercities: het proces met elkaar evalueren. Als het handig is als daar een externe voorzitter voor nodig is, dan pakken we die rol graag op. Wat ook goed werkt, is om als werkgroep per kwartaal elkaar te ontmoeten en te checken of de voorgenomen plannen ook de effecten hebben op de nieuwe collega’s.

– Exitgesprek
Ook al hopen we van harte dat het niet gebeurt, het kan natuurlijk voorkomen dat een kandidaat toch besluit elders zijn carrière voort te zetten. Het zorgvuldig afscheid nemen is belangrijk; hij is immers een ambassadeur van jouw bedrijf en je wilt natuurlijk dat hij ook buiten het bedrijf positief is. Ook dit gesprek kunnen we trainen.