YOUR DAILY
RESULT
ACTIVATORS

Artificial Intelligence en de (shop)verkoper. Einde oefening voor die laatstgenoemde?!

Ik beken: op het moment dat ik een paar weken terug zag wat ChatGPT kan, vond ik het direct geweldig. Nog steeds vind ik dat. Je neemt een paar kernwoorden, drukt op Enter en er komt zo een blog, advies, werkstuk of artikel uitgerold. (wees niet bang, dit stukje is handgemaakt door ouderwets te typen). En wat vrijwel iedereen vaststelt: dit is een game-changer voor de toekomst! Deze stap is net zo disruptief als de entree van Internet. Zelfs Google moest hier even van slikken….

Het laatste waar je mij van kan beschuldigen, is een visionair te zijn. Toch roep ik al jaren tegen te passieve verkopers die ik in de samenwerkingen tref, dat zij het echt verschil moeten maken want er komt een moment dat een computer jouw rol gaat overnemen! En dat moment is aangebroken! Standaard advies – zelf met een straffe complexiteit – kan binnenkort gegeven worden door een super snelle Chatbot. Je geeft de uitgangspunten van je vraag op en voilà…daar is je antwoord! Het geven van antwoorden op repeterende productvragen en voorraadposities is helemaal een makkie voor een Chatbot.

Twee Chatboxen op de balie van jouw shop of winkel en je kan alle klanten aan. Dag verkoper! Of niet?

Dat ligt zeker voor een groot deel aan de verkoper zelf. Afgelopen weekend liep ik een winkel binnen met een vraag en de verkoper stond volledig op Zenden. En niet eventjes ook, dus na 20 minuten luisteren heb ik mijzelf ook maar uitgenodigd om een kop koffie te pakken uit zijn koffiemachine te pakken. Om daarna zelf te vragen of ik het product mocht bekijken, in mijn handen mocht houden. Natuurlijk mocht dat, maar ja…het moest wel allemaal uit mijn hoek komen. Dit valt dus niet onder wat je van een verkoper mag verwachten. Is dit voorbeeld uniek? Jammer genoeg niet!

Verkopers die het verschil maken door te doen wat een Chatbox niet kan, daar is altijd een plek voor. Dat verschil dien je te zoeken in echt contact maken, een gastheer te zijn, door dieper in te zoomen op de klantvraag en van begin tot eind de klant super actief te begeleiden. Echte waarde toevoegen dus door energie in je rol te steken. Alle anderen die dit niet doen vallen gegarandeerd af, een Chatbox vraagt geen loon, is altijd op tijd en wordt niet ziek.

Wat naar verwachting ook een trend gaat worden, is dat (shop)verkopers de shop verlaten en meer naar klanten toe gaan en de projecten. Wat moet je anders met alle kennis en ervaring? On-the-spot advies geven, meedenken wat de beste oplossingen zijn en vooruit denken met services zoals logistiek.

Er staat wat te gebeuren, sterker, het is al bezig. Wacht nu niet af tot het moment daar is waarop de selectie plaats gaat vinden, dan ben je te laat. Werk nu actief aan je meerwaarde, wees onderscheidend, doe mee en doe anders! Dan is er altijd een plek voor je!

Wil je zelf eens experimenteren met A.I.? Probeer de volgende site eens: www.copy.ai

Gratis
whitepaper