Tuurlijk, als deze bovenstaande visual jou leert op welke manier jij jouw shirt nog beter kan opstropen, prima! De ondertoon is echter serieuzer van aard. Want na jaren van forse economische rugwind, is deze toch aan het draaien gegaan. Na corona verstoort Meneer Poetin in zijn eentje nog eens extra de hele wereldeconomie. Het toont aan hoe kwetsbaar ons systeem is.
In de ene sector draait de wind wat meer dan in de andere, draaien gaat ie zeker!
Die draaiende rugwind beginnen we ook in onze trainingszalen terug te zien: de noodzaak om beter te worden is (langzaam) terug te zien in de mentale gretigheid van deelnemers.
De druk vanuit directies op verkopers neemt toe. Deelname aan een training begint zijn vrijblijvendheid te verliezen. We nemen niet graag afscheid van de prestaties van afgelopen jaren bij gelijkblijvende – of zelfs oplopende – kosten.
Hoe makkelijk in sommige sectoren de omzet de afgelopen jaren binnenkwam, iedereen gaat merken dat dit succes alleen vast gehouden kan worden als we onze eigen inspanningen naar opdrachten gaan vergroten. Dat vraagt , nee eist, als eerst een volledig andere mentale mindset in het team.
Toenemende economische tegenwind kan je op korte termijn door twee strategieën opvangen:
- De inzet van verkopers verhogen door meer klantcontacten te generen
- En door de commerciële kwaliteit tijdens elke contact te verbeteren: beter inventariseren, slimmer kijken waar het voordeel van een klant ligt en afsluiten, afsluiten, afsluiten! Verkopers in shops, showrooms en aan de telefoon: additionele verkoop is een must!
In voetbal wordt het succes mede bepaalt door de snelheid waarmee een team kan omschakelen bij balverlies. Dat geldt ook voor commerciële organisaties. Wie daar het beste in is….!
Hoe dan ook, de mouwen dienen opgestroopt te worden!