Rustig rustig! Het gaat hier niet over uw politieke voorkeur! Het gaat hier om het feit dat de mens van nature rechts geprogrammeerd is. Zoals de meeste van ons rechtshandig zijn. Linkshandigheid is vanuit dat perspectief dus een afwijking, waar overigens buitengewoon goed mee te leven is.
Hoe dat rechts-geprogrammeerde komt, is niet bekend. Waarschijnlijk moest het lichaam gewoon een keuze maken en is het rechts geworden. Het is echter wel iets waar je rekening mee kan houden bij je werk.
Mensen kijken dus vooral naar rechts, de voorkeurskant. Klanten dus ook. Zet dus producten die jij wil laten opvallen aan de rechter zijde van de shop of looppad. Draait de klant zich op dat moment naar rechts, zet dan weer de belangrijkste producten ook rechts.
Nu we toch bezig zijn…en je wil het koopgedrag van jouw klant actief beïnvloeden:
- zorg dat het gangpad breed genoeg is. Dat zorgt voor een vertraagde pas, waardoor de klant rustiger wordt en meer in zich opneemt.
- Bewaak dat de entrée minmaal 3 meter vrij ruimte is, dan kan de binnenkomende klant zich beter orienteren waar hij naar toe gaat.
- Werk met lijnen op de vloer die leiden naar bijvoorbeeld de receptie of de koopjeshoek . Mensen volgen deze klakkeloos.
- Planten en muziek! Beiden zorgen voor rust. En rustige klanten zien meer en kopen meer.
-
- Heb je een spreekkamer? Zorg voor geur. Dat brengt mensen in een prettige stemming.
Afijn, genoeg te doen om het de klant werkelijk naar de zin te maken. De boodschap is helder, zet jouw koopwaar dus niet zomaar ergens neer. Alles wat je doet heeft effect op jouw klant. Het is aan jou of dat positief gaat uitwerken ….