Het verkoopvak kent vele kanten. Bij wind in de zeilen kan je je geen mooier beroep voorstellen. Bij elk bezoek aan het eigen hoofdkwartier klinkt het applaus zodra je het parkeerterrein oprijdt. Het regent bonussen en premies. De leaseauto begint te kreunen onder alle nieuwe opties die erbij komen. O wee als het echter eens tegenzit!
De druk van targets, lastige klanten en dito baas komt dan ineens op dezelfde schouders terecht waar eerder de loftrompet voor schalde. Om hieronder niet verpletterd te worden, gaat een mens terugduwen. Een natuurlijke reactie.
Het effect hiervan is dat aan genenzijde van de onderhandelingstafel een verkoper plaatsneemt met bloeddoorlopen ogen, zich ongemakkelijk voelt en de focus van een slachter heeft om toe te slaan bij elk kans die zich voordoet. Hij moet en zal dat trompetgeschal weer horen….
Kortom, de mens gaat overcompenseren.
Gedrevenheid en druk zorgen vaak voor een interne, mentale druk die verkopers zelden meer succes brengen. Druk verkleint de focus en binnen een smalle blikveld zijn minder oplossing te vinden dan als deze wijd staat. Je gaat slechter luisteren waardoor je adviezen ook flink aan kwaliteit inboeten.
Mindfulness is een prima methode om hier verandering in aan te brengen. Door je bewust te zijn van alles in het ‘hier en nu’, zonder het te labellen. Gewaar zijn zonder oordelen. Het is geen geloof, het is een methode, een mentale training, ontwikkeld vanuit het Buddhisme. Want Buddha zei het 2500 jaar geleden al: de westerling staat al terwijl hij nog ligt, loopt al als hij staat en is er al als hij nog loopt. Ofwel, je bent overal in je hoofd behalve daar waar je werkelijk bent.
Met mindfulness lukt het om je als verkoper volledig op jouw klant te richten, echt te luisteren en de beste adviezen te geven, terwijl de verwachtingen van de baas dezelfde zijn. Echter, nu heeft hij er geen last meer van. En zijn scoringskansen? Die nemen juist hand-over-hand toe… met dank aan Buddha! Probeer het eens!