Wel met een Ajax-shirt aan op straat maar geen logo van de zaak?

4-04-2014

Marketing is een discipline die vandaag de dag voor ieder zichzelf respecterend bedrijf onmisbaar is. Marketing is, zo zegt een definitie op het net, alles doen binnen een bedrijf om de verkoop van producten en/of diensten te bevorderen. Om in het enorme aanbod van vandaag op te vallen, dien je letterlijk alles uit de kast te halen zodat klanten de weg naar de producten weten te vinden. Had je 30 jaar terug nog genoeg aan een paar advertenties in vakbladen om de kassa te doen laten rinkelen, tegenwoordig heb je minstens een bataljon aan social media instrumenten nodig, een goed website, representatief pand, opvallende verpakkingen en dito wagenpark om daar in te slagen.

De investering in deze marketingtools is niet misselijk dus het consequent doorvoeren van de bedrijfsnaam, de boodschap en pay-off is noodzakelijk. Huisstijlen worden om die reden minutieus bewaakt.

Nu komt het…op enig moment stap de verkoopbuitendienst in het proces! Deze ploeg dient alle producten en diensten persoonlijk te promoten en – nog beter – direct aan de man te brengen. Laten we nu eens op de praktijk van deze vaklieden inzoomen: tot op dit moment is er in de gehele verkoopketen veel én consistent geïnvesteerd om de klant te beïnvloeden. Zodra deze grootste menselijke factor van invloed op de potentiële klant in het proces stapt, stoppen we ineens met marketing. Want – zo laat de praktijk zien – wat is de reden dat verkopers in de buitendienst nauwelijks herkenbaar zijn als vertegenwoordigers van hun bedrijf? Hoe kan het dat de marketing hier stopt en de klant verkoper van partij A niet kan onderscheiden van partij B? Waarom dragen zij geen merk-logo’s, maar de servicemonteur wel?

Deze vaststelling blijft intrigeren. Hoe kan het dat mensen wel de shirts van hun favoriete voetbalclub dragen en truien die met koeienletters voorzien zijn van het merk Gaastra, maar weigeren om enige herkenbaarheid op zich te dragen van de partij die zorgt dat de hypotheek netjes betaald kan worden?!
Persoonlijk kom ik niet verder dan dat het met belangen én trots te maken heeft. Als u dit leest en u bent een ondernemer/DGA, dan is de kans groot dat u enthousiast wordt van de gedachten dat uw mensen het bedrijfsmerk actief op hun kleding uitdragen. Uw persoonlijk belang is immers onlosmakelijk verweven met het bedrijf.
Herkent u dit niet, dan is uw persoonlijk belang kennelijk groter dan het bedrijfsbelang.

Zeker in een land waar het individualisme maatschappelijk gestaag groeit, is het lastig om medewerkers te conformeren aan een collectief zakelijk doel. Het persoonlijk belang prefereert zodat bijvoorbeeld de leaseauto al niet herkenbaar mag zijn voor de buurt als toch echt een auto van de zaak. Medewerkers willen bovenal zichzelf zijn en zo ook bepalen wat representatief zijn inhoudt of via welke stijl zij de producten aan de man brengen. En dat druist nu net in tegen de marketingprincipes.
Toch, wie echt trots is op zijn bedrijf heeft geen beleid nodig om een sweater met logo aan te trekken. Medewerkers van BMW en Apple doen dat met plezier uit zichzelf, doordat deze bedrijfsmerken ergens voor staan waarmee zij zichzelf ook willen identificeren.

Salesblog1Werknemers in Nederland willen geen eenheidsworst zijn. Echter, vanuit een marketingperspectief kunnen juist zij een belangrijke bijdrage leveren in de herkenbaarheid van het bedrijfsmerk waar zij voor werken.
Individuele creativiteit en kracht kunnen uitstekend hand-in-hand gaan met het bedrijfsmerk. Het kan juist verbindend werken, daar waar door gebrek hieraan het verschil door de diversiteit van uitstraling het juist zo tastbaar wordt. Er zijn prima oplossingen te bedenken hoe dit op een charmante manier op te lossen.
Het begint echter bij de vraag… maken mijn medewerkers nu wel of niet actief deel uit van mijn marketing?!

Deel dit bericht