Salesblog: Klantvriendelijkheid is altijd, altijd eerst een intern ding!

20-03-2018

Er viel een uitnodiging in onze digitale brievenbus, voor een goed gesprek over klantvriendelijkheid. Het bedrijf in kwestie was een oriëntatie ronde gestart, met als doel een partij te vinden die hen kon ondersteunen de klantvriendelijkheid naar een hoger niveau te brengen.

Sowieso gaan we voor een goede kop koffie graag op pad, met name als er ook nog een zakelijke thema aan te verbinden is. Dus ook deze keer.

Herkent u dat, dat je bij binnenkomst bij een bedrijf of huis direct voelt wat voor type energie er huishoudt?!  Zo ook hier. In dit geval was het van het koude, zuigende type. Zo’n omgeving waar je merkt dat jouw energie – als bij een vampier – gebruikt wordt om hen op te laten bestaan. Het oogcontact bij de receptie ontbrak, laat staan dat deze warm was. Collega’s zaten of stil en gebogen  te werken of liepen stoïcijns langs elkaar. Toegegeven, de koffie was goed doch dat wat ook het enige. De manager in kwestie had de wens om zijn teamleden vaardigheden aan te reiken waarmee de communicatie met klanten en een training was hierin zijn oplossing. Op zich een valide verzoek.

Niets kan minder efficiënt zijn om in te zetten als oplossing in deze situatie. Als de interne motivatie ontbreekt om een ander te helpen, ga je het ook niet redden met vaardigheden. Hoe goed de trainer ook is. Alsof je een kop koffie besteld bij een ober die er alles aan doet jou te laten voelen dat je hem eigenlijk stoort in zijn dagelijkse overleven. Je krijgt koffie maar daar is ook alles mee gezegd…

Klantvriendelijkheid is een filosofie, een life style. Dit doe je niet, dit ben je! Het zit in je lijf. Dat kan je met geen trucje verhullen: dat voel je als klant. Dit begint intern. Simpel door hoe je met elkaar omgaat. Niet omdat het moet maar omdat je met elkaar vindt dat je zo met elkaar om dient te gaan. Als je niet bereid bent om jouw collega met ‘egards’ te behandelen, zal dat ook niet gebeuren met klanten. Ga je dan toch trainen dan is dat zonde van je centjes.

Het upgraden van klantvriendelijkheid is in beginsel altijd een cultuur ding! Dat ben je! En hierna start pas het verfijnen van de vaardigheden.

Het goede nieuws is dat je cultuur kan creëren.  Behulpzaamheid zit in ieder mens. Je kan het dus ontginnen. Ook voor de manager waar wij koffie mee hebben gedronken, zijn er dus nog kansen!

 

Wil jij meer weten over het bouwen van een klantvriendelijke cultuur, dan komen we graag praten. Zorg wel voor goede koffie aub!

 

Deel dit bericht